Dit bedrijf maakt duurzame touchscreens

Elektronica en verantwoorde productie lijken niet altijd een gelukkige combinatie. De productie van telefoons legt bijvoorbeeld een hoge druk op het milieu, met bijbehorende risico’s voor de gezondheid van arbeiders. Zo kan het winnen van grondstoffen in mijnen gevaarlijk zijn. Ook verhalen over giftige chemicaliën bij de productie van telefoonschermen zijn bekend. CTOUCH pakt het anders aan.

Dit bedrijf maakt touchscreens voor scholen en bedrijven, waarbij CTOUCH de aanpak van klimaatverandering noodzakelijk acht. Het bedrijf is op een missie om de CO2-uitstoot van zijn producten te minimaliseren, waarbij de CO2-afdruk in 2025 al moet zijn gekrompen met 60%. 

Deze grote ambities bereik je alleen met veranderingen in de keten, zo besefte de touchscreenproducent. CTOUCH wil garanderen dat de producten duurzaam en eerlijk gemaakt zijn. Het bedrijf wilde daarom meer inzicht in de leveranciers, de mogelijke mvo-risico’s en de herkomst van alle materialen en componenten. Na een uitgebreide Life Cycle Assessment (LCA) weet CTOUCH nu bij welke onderdelen de meeste potentie zit voor verduurzaming.  

Daarnaast heeft CTOUCH tier 1 en tier 2 leveranciers van hun partners in China in kaart gebracht. Vervolgens heeft het bedrijf de MVO Risico Checker gebruikt om meer inzicht te krijgen betreft mogelijke mvo-risico’s. Door de nieuwe leveranciers kritisch tegen het licht te houden met behulp van de MVO Risico Checker, heeft CTOUCH mvo-risico’s voor de nieuwe leveranciers kunnen uitsluiten.

Meer getuigenissen

AFRIEK

AFRIEK gelooft in samenwerking om duurzame impact te maken. Mens en milieu staan centraal in de bedrijfsvoering; het kledingmerk heeft de afgelopen jaren meerdere risico’s uit de MVO Risico Checker aangepakt. AFRIEK gelooft in samenwerking om duurzame impact te maken. Mens en milieu staan centraal in de bedrijfsvoering; het kledingmerk heeft de afgelopen jaren meerdere risico’s uit de MVO Risico Checker aangepakt.

Lees meer

Hoe Schijvens werkt aan eerlijke en transparante ketens

Ketenverantwoordelijkheid. Voor veel textielbedrijven met productie over de grens is het een grote uitdaging, hoe pak je dit aan en neem je als bedrijf de verantwoordelijkheid voor je product, zonder alles af te schuiven op je internationale leveranciers? Wij vroegen het aan Jeske van Korven en Trix van Halder, beide verantwoordelijk voor CSR bij Schijvens Corporate Fashion.

Lees meer

Wakuli brengt verandering in de koffie-industrie

De koffie-industrie wakker schudden en vernieuwen: dat is de missie van Wakuli. Het bedrijf zet in op eerlijke prijzen voor boeren en ontleent haar naam ook aan het woord voor boeren in het Swahili (wakulima). Wakuli zet daarnaast in op verduurzamen en onderzoekt hoe hun Braziliaanse productiepartner kan overstappen naar regeneratieve productiemethodes.

Lees meer

Cookie consent

Please choose which cookies you want to consent to.